Antreprenorul Cristian Preotu anunță investiții noi și parteneriate adaptate noului context

Povestea Le Manoir merge mai departe. Antreprenorul Cristian Preotu anunță investiții noi și parteneriate adaptate noului context

Senica Micu pentru New Money – 01 Februarie 2021

Le Manoir, grup deținut de Cristian Preotu, înseamnă restaurante, magazine de gastronomie și vinuri fine sau retail de haine. Din 2021, în ciuda pandemiei, această listă se va extinde.

Jovial și cu o atitudine pozitivă, Cristian Preotu (43 de ani) folosește același ton încrezător atât atunci când vorbește despre câștiguri, cât și atunci când vorbește despre pierderi.

„Dacă eram doar cu restau­ran­tele, care s-au oprit, ar fi trebuit să ne reinventăm mult mai rapid. Dar noi avem și magazine de gastronomie, și magazine de haine. Avem magazine în Franța, în Serbia, în România, magazine în București, magazine la Cluj, ma­­gazine în mall, magazine stra­­dale“, explică Preotu, adău­gând că „dacă nu merge bine o linie de business, merge cea­laltă“.

Acum, în așteptarea unor decizii menite să readucă pe creș­tere tot ce ține de HoReCa, antreprenorul se pregătește să lanseze un nou concept de ma­gazin, printr-un parteneriat cu One United Pro­perties, dezvoltatorul imobiliar controlat de Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu. În plus, printr-un alt parteneriat încheiat cu un „fond de in­vestiții cunoscut“, anul acesta va deschide și un hotel de lux în afara Bucureștiului.

 

Amprenta franțuzească

În modelul său de busi­ness, Cristian Preotu s-a inspirat din Franța, unde s-a mutat împreună cu părinții când avea 11 ani. Po­vestește că s-a acomodat repede cu felul „colorat și modern“ al francezilor, cu deschiderea lor către nou, dorindu-și rapid să câștige propriii bani. După ce a împlinit 12 ani, a început să meargă în piețele de ve­chituri care se organizau în fiecare weekend și să vândă diferite mărunțișuri. Căuta tot felul de obiecte prin diverse locuri, de la benzi dese­nate până la unele lucruri „mai solide“, o activitate care-l relaxa și, în același timp, îi aducea pro­fit. „La 14 ani am reu­șit să îmi cumpăr o motoci­cletă din banii mei.“

Și tot cam pe atunci a început să lucreze în restaurante, „un job foarte ușor de obținut în Franța“, pentru ca mai târziu să se angajeze barman în cluburi. „Întotdeauna am avut un job în timpul școlii“, își amintește antreprenorul. A studiat dreptul, iar când s-a ivit oportunitatea de a se angaja la o companie în Anglia, nu a stat pe gânduri.

„În Anglia, împreună cu niște investitori de la o bancă, am lucrat pentru o firmă de consul­tanță din România“, mai spune el. Și a fost genul de legătură care l-a determinat să revină în țară în 2002 și să lucreze în imobiliare până în 2004, când a înființat Le Manoir, pe segmentul de „import și comercializare a produ­selor gastrono­mice și a băuturilor alcoolice premium“.

După alți doi ani, a încheiat un parteneriat cu pri­mul său furnizor, Comtesse du Barry, și astfel a apărut și primul magazin propriu, deschis în București. „Am creat un concept nou, o episerie (băcănie, n.r.) fină franțuzească, cu mai multe produse în același loc. Ei au foarte multe magazine în Franța, specializate pe anumite produse. De pildă, sunt 100 de magazine Com­tesse du Barry specializate pe foie gras“, poves­tea Cristian Preotu, într-un alt interviu cu NewMoney, în urmă cu câțiva ani.

 

Nevoia de schimbare

În 2019, grupul Le Manoir, pe care Cristian Preotu îl dezvoltă astăzi în familie, împreună cu soția sa, Maria, ajunsese la afaceri de aproximativ șase milioane de euro, în creștere cu o ju­mătate de milion de euro față de anul anterior. Afacerea din acel moment a familiei Preotu însemna divizia de importuri și distribuție business-to-business Le Manoir, specializată în produse gastronomice premium și băuturi fine, patru magazine Comtesse du Barry (trei în București și unul în Cluj, operat prin­tr-un partener), două magazine de îmbrăcăminte sub brandul franțuzesc Petit Bateau și restaurantele bucu­reștene Relais & Châteaux Le Bistrot Français, Corto Maltese, SushiRoom, La Vinuri și Bistro Ateneu.

Pe o piață a HoReCa îngenuncheată de criză, cifra sa de afaceri a scăzut anul trecut cu doar zece procente – la aproximativ 5,4 milioane de euro la nivel de grup, cu un profit de circa 10% –, pe fondul unor mă­suri radicale, aplicate rapid. Antreprenorul a decis să renunțe definitiv la unele restaurante și magazine și să optimizeze acolo unde gradul de risc era cel mai mic. În paralel, a gândit un nou concept de magazin – „Le Manoir Gourmet Market“ –, primul urmând să fie deschis în luna aprilie.

„Am multe planuri pe anul acesta. Am făcut destul de multe schimbări din martie anul trecut și până astăzi, care au fost foarte benefice. De exemplu, am încheiat un parteneriat cu dezvoltatorul imobiliar One (One United Properties, n.r.). Ce înseamnă acest parteneriat? În fiecare imobil de apartamente care se construiește, noi vom face un Gourmet Market. Va fi un magazin de circa 400 de metri pătrați, în care se va putea cumpăra de la roșii, carne și pește până la vi­nuri fine și alte băuturi high premium. Va fi un fel de magazin universal, cu de toate“, detaliază Preotu.

One United Properties este cel mai activ dezvoltator de pe piața locală, cu un portofoliu de peste 2.000 de unități rezidențiale exclusiviste și spații de birouri clasa A+.

„Ne dorim să dezvoltăm un adevărat lanț de magazine alimentare superpremium. Vom lucra atât cu furnizori români, cât și cu străini. Acum, aici, în piața românească, nu există așa ceva. La Paris, la Moscova, la New York există genul acesta de magazin universal, în care clienții găsesc orice își doresc, un fel de supermarket foarte premium“, continuă Preotu.

Mai mult, locatarii imobilelor incluse în parteneriat își vor putea face cumpărăturile direct de acasă, cu aju­torul unei aplicații. „Va fi magazin cu anumite punc­te de restaurant, un amestec între magazin și res­taurant, unde poți servi ceva. În interiorul magazinului vom avea o brutărie, cu pâine proaspătă, vom avea și un sushi bar la raionul de pește și multe altele. In­ves­tiția ajunge la circa 400.000 de euro. Iar în următorii doi ani vrem să dezvoltăm trei astfel de unități, în rit­mul în care se dezvoltă și One. Acum, primul pe care-l facem este un pilot, care se deschide la One Herăstrău, în aprilie“, mai spune Preotu.

 

Reorganizare

Strict pe segmentul de magazine, cele de gastronomie fină – Comtesse du Barry – au înregistrat anul trecut o creștere de 30% a vânzărilor. A existat și o excepție – cel din mallul Băneasa, care a scăzut cu 50%, după câteva luni în care a fost închis din cauza pandemiei.

„Încă din martie am început să diversificăm gamele de produse și să ne concentrăm pe mai multe produse proaspete. Magazinul Comtesse du Barry din mall a scăzut, dar celelalte două stradale din București – unul la Ateneu și altul în Primăverii – au crescut. Pe cel din mall îl închidem definitiv acum, la finele lui ianuarie (interviul cu NewMoney a avut loc în 20 ianua­rie, n.r.). Am făcut o mare curățenie în businessul nostru și ne-am dat seama că mallul nu ne re­prezintă ca stil. Mallul e mai industrial, nu putem face actul de comerț pe care ni-l dorim într-un mall“, ex­plică Preotu.

La un nivel satisfăcător, „stabil“, s-a menținut și franciza Comtesse du Barry din Cluj, un subiect pe care antreprenorul nu îl detaliază acum. Grosso modo, cifra de afaceri a magazinelor Comtesse du Barry a ajuns la trei milioane de euro în 2020, iar pentru anul în curs antreprenorul estimează o creștere de cel puțin 30%, având în vedere și extinderea cu noile magazine Le Manoir Gourmet Market, care vor fi puse „în același pachet cu magazinele Comtesse du Barry“.

Preotu intenționează să dezvolte noul concept și în plan extern, fiind convins că „această rețetă este o re­țetă a succesului“. Compania mai are deschise două magazine în Serbia și un altul la Paris, acesta din urmă fiind specializat pe șampanie. În medie, investiția în­tr-un magazin din străinătate cu o suprafață de 80-90 de metri pătrați este de circa 100.000 de euro.

„Tot în 2020, am dezvoltat mult partea de online. Pe segmentul de gastronomie și vinuri, cu Comtesse du Barry, cu Le Manoir, am ajuns la o cifră destul de mare, care s-ar putea să compenseze magazinul pe care îl închidem în mallul din Băneasa. Anul acesta estimez la circa două milioane de lei cifra de afaceri pe magazinul online, dublu față de 2020“, punctează antreprenorul.

Și pentru că Le Manoir este un business de familie, de cealaltă linie de magazine – de fashion – se ocupă soția lui Cristian Preotu, Maria. Este vorba despre brandul cu haine de lux pentru copii Petit Bateau, tot de sorginte franțuzească, dezvoltat în regim de fran­ciză, cu vânzări de o jumătate de milion de euro în 2020 pentru cele două unități deschise în București.

„Magazinul din Dorobanți a crescut cu circa 10% față de 2019, iar magazinul din mall Băneasa a scăzut cu 50%. Anul ăsta cred că va fi o creștere de 15-20%. Am decis să închidem magazinul din mall și să-l extindem pe cel din Dorobanți. Vom dubla suprafața acolo și vom aduce alte branduri noi. Iar dacă ne uităm la partea de profitabilitate a businessului, mallul are chirii mari și este mai avantajos să extindem stradal decât să plătim o chirie mare în mall“, explică Preotu.

 

În ritmul din HoReCa

Dacă magazinele au mers bine per ansamblu, afacerea cu restaurante a fost direct influențată de pandemie. Un studiu publicat în decembrie 2020 de Deloitte arată că, de la izbucnirea pan­demiei, comenzile de preparate culinare la pachet și cu livrare au crescut cu 14% în rândul consumatorilor care comandă cel puțin o dată pe lună, determinând restaurantele să-și reconfigureze rețelele.

„Pandemia de COVID-19 a forțat închiderea unor afaceri, dar și identificarea ad-hoc a unor soluții inova­toare. Restaurantele au menținut interacțiunile cu clienții cu ajutorul ecosistemelor digitale – aplicații mo­bile, noi metode de plată, experiențe personalizate bazate pe comportamentul consumatorilor“, explică Zeno Căprariu, partener audit Deloitte România.

În cazul lui Cristian Preotu, veniturile din restaurante au scăzut cu aproximativ 80%, la 300.000 de euro în 2020. „Înainte de pandemie, închisesem deja Corto Maltese și La Vinuri, iar la SushiRoom am re­nunțat după debutul pandemiei, în aprilie. Acolo am încercat să facem takeaway, dar nu a funcționat. Cât privește Bistro Ateneu, acesta se transformase – l-am unit cu Bistrot Français. La momentul de față, am rămas cu Relais & Châteaux Le Bistrot Français și The Owl Cocktail House, unde urmează să deschid un ma­gazin de whisky, în urma unei investiții de circa 50.000 de euro.“

Acum, Preotu pregătește ceva nou și pe acest segment, „un restaurant-măcelărie“, care are la bază „con­ceptul ăsta hibrid, în genul restaurant-magazin, aplicat și pentru rețeaua Gourmet Market“. „Îl deschidem ca măcelărie în primă fază, pentru că restaurantele nu sunt deschise încă (interviul a fost luat înainte de relaxarea restrictiilor din 25 ianuarie, n.r.). Iar în faza a doua, vom servi și la masă diverse specialități din carne. O să an­gajăm un măcelar din Franța, care să dirijeze toată partea asta de măcelărie, mai ales că dorim să ne dez­voltăm și în această direcție“, punc­tează Cristian Preotu.

Legată direct de HoReCa, și divizia de importuri și distribuție business-to-business Le Manoir a fost „foarte lovită“, având în vedere închiderea restaurantelor din cauza crizei sanitare, consemnându-se și în acest caz o scădere de peste 80%. Pe de altă parte, Preotu spune că „a oprit costurile“, iar angajații au intrat în șomaj tehnic. În opinia sa, „nu a fost o pagubă foarte mare“, chiar dacă din punctul de vedere al cifrei de afaceri anul 2020 a fost foarte slab, puțin peste 100.000 de euro pentru această linie de business.

 

Și altceva

Tot la capitolul „noutăți“ se înscrie și in­­vestiția într-un hotel de lux, în afara Bucureștiului, pe care Cristian Preotu vrea să îl deschidă în vara acestui an în parteneriat cu un fond de investiții, va­loa­rea totală a investiției ridicându-se la aproximativ trei milioane de euro.

„Acum (ianuarie 2021, n.r.) semnăm contractul de cumpărare. Este o reședință personală pe care o vom transforma într-un hotel de lux, o casă incredibilă construită de un străin. Casa are 2.500 de metri pă­trați, cu piscină interioară de 30 de metri. În plus, acolo sunt 70 de hectare de teren, într-o oază de ver­deață. Hotelul va fi pus în rețeaua Relais & Châteaux (rețeaua standardului de lux, n.r.), o asociație cu 600 de membri în lume, unde sunt cele mai bune hoteluri și restaurante la nivel mondial“, spune Preotu.

Negocierile pentru această achiziție au durat aproape un an, iar Preotu promite că va fi unul dintre cele mai frumoase hoteluri din această parte a Europei, un apartament urmând să se închirieze cu 800-1.000 de euro pe zi. „Chiar atunci când a început pandemia, în martie anul trecut, am văzut o oportunitate în a investi în locuri din afara orașelor, care să fie închiriate. Iar hotelurile cu multe camere nu mai func­ționează bine acum. Sau cel puțin nu la fel de bine pre­cum cele exclusiviste“, adaugă antreprenorul.

Preotu lasă de înțeles că ar putea urma și alte par­te­neriate cu fonduri de investiții, mai ales după ce, în 2020, când a avut nevoie de finanțare, a primit un răs­puns negativ din partea băncilor. „Băncile sunt foarte speciale: când ai nevoie de bani, nu îți dau, iar când nu ai, vin să îți dea oricât vrei. Mi-au spus că nu sunt finanțabil pentru că am business în HoReCa. Și le-am zis: «Bine, dar ACUM am nevoie de finanțare, anul vii­tor nu voi mai avea». Așa că începem să lucrăm cu fon­duri de investiții care înțeleg diferit proiectele de business“, subliniază el.

Din punctul de vedere al investițiilor, pentru a-și pu­tea susține proiectele dezvoltate prin grupul Le Manoir, Cristian Preotu a vândut anul trecut, cu o ju­mătate de milion de euro, trei apartamente pe care le deținea în centrul Capitalei, „cumpărate în anii buni“.

Trăgând linie, toate liniile de business reașezate de Preotu în ultimul an ar trebui să aibă pe viitor o direc­ție ascendentă. Iar creșterea de 25% estimată pentru 2021 la nivel de grup o confirmă din plin.

 

Retail

Unul dintre segmentele stabile din grupul Le Manoir, în 2020 – primul an de criză sani­tară, a fost cel de retail, cu magazi­nele de gastronomie fină Comtesse du Barry.

  • Parteneriat. În aprilie va fi des­chis primul magazin – Le Manoir Gourmet Market –, în incinta One Herăs­trău, un proiect pe care îl va dezvolta împreună cu dez­voltatorul imobiliar One United Pro­perties, în urma unei investiții de 400.000 de euro.
  • Creștere. Magazinele Com­te­sse du Barry – cu excepția celui din mallul Băneasa (București), care a scăzut cu 50% în contextul pandemiei și la care Cristian Preotu a decis să renunțe definitiv în 2021 – au crescut cu 30% anul trecut.
  • Afaceri. Extinderea cu noile magazine „Le Ma­noir Gourmet Market“ reprezintă, printre altele, unul dintre motoarele creșterii pe acest segment în 2021, când cifra de afa­ceri este esti­mată să aibă un plus de 30% față de cele trei milioane de euro din 2020.